صفر تا صد جزئیات صادرات خرما به افغانستان

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان، انواع مختلفی از خرما را تولید می‌کند. برخی از معروف‌ترین خرماهای ایرانی شامل “مضافتی” (Mazafati)، “پیارم” (Piarom)، “کبکاب” (Kabkab)، “سایر” (Sayer) و “ربی” (Rabbi) هستند. هر یک از این انواع خرما به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند میزان رطوبت، طعم و شکل، در بازارهای داخلی و صادراتی مورد توجه قرار می‌گیرند. خرمای مضافتی یکی از پرمصرف‌ترین و مشهورترین خرماهای ایران است که به دلیل طعم شیرین و بافت نرم، به‌ویژه در بازارهای صادراتی محبوبیت زیادی دارد.

از دیگر انواع خرماهای معروف ایرانی می‌توان به “پیارم” اشاره کرد که به دلیل طعم منحصر به‌فرد و درصد قند پایین آن، در بین مشتریان خارجی بسیار محبوب است. همچنین خرمای کبکاب و سایه نیز در بازارهای جهانی به دلیل ارزش غذایی بالا و کیفیت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

صفر تا صد جزئیات صادرات خرما به افغانستان

 

میزان و آمار صادرات خرما در جهان

صادرات جهانی خرما در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و برآورد می‌شود که هر ساله حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن خرما به بازارهای جهانی صادر می‌شود. کشورهای خاورمیانه مانند مصر، ایران، عربستان سعودی و عراق از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما در جهان هستند. این کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط مناسب آب‌وهوایی برای کشت نخل خرما، سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

با افزایش تقاضا برای مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی سالم و پرخاصیت، صادرات این محصول نیز رشد زیادی داشته است. کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و آسیای شرقی از مهم‌ترین مقاصد صادرات خرما هستند. علاوه بر این، خرمای ارگانیک نیز به دلیل رشد توجه به محصولات سالم و طبیعی، سهم قابل‌توجهی در بازار صادرات به دست آورده است.

 

صفر تا صد جزئیات صادرات خرما به افغانستان

 

برترین صادرکنندگان خرما در جهان

مصر بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در جهان است و با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن، سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. پس از مصر، کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در رده‌های بعدی قرار دارند. خرماهای مضافتی، پیارم و کبکاب از ایران به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می‌شوند و به دلیل کیفیت بالا و طعم مطلوب، بازار خوبی دارند.

هر نوع خرما معمولاً به کشورهای خاصی صادر می‌شود؛ به عنوان مثال، خرمای پیارم به دلیل قیمت بالاتر و طعم خاص خود بیشتر به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. خرمای مضافتی نیز به دلیل رطوبت و نرمی، به کشورهای همسایه ایران و برخی بازارهای خاورمیانه ارسال می‌شود.

 

صفر تا صد جزئیات صادرات خرما به افغانستان

 

صادرات خرما از ایران به سایر کشورها

ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خرما در جهان است و هر ساله بیش از ۱ میلیون تن خرما تولید می‌کند که بخش قابل‌توجهی از آن به بازارهای جهانی صادر می‌شود. مقاصد اصلی صادرات خرمای ایران شامل کشورهای هند، امارات متحده عربی، ترکیه، مالزی و روسیه است. خرماهای مضافتی و پیارم از جمله محصولات پرطرفدار صادراتی ایران هستند که به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسبی در بازارهای جهانی دارند.

رقبای اصلی ایران در بازار جهانی خرما شامل کشورهای مصر، عراق و عربستان سعودی هستند. مصر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما در جهان، یکی از رقبای جدی ایران است و سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، عراق نیز با تولید خرماهای باکیفیت و قیمت رقابتی، به یکی از رقبای اصلی ایران در بازارهای بین‌المللی تبدیل شده است.

 

صفر تا صد جزئیات صادرات خرما به افغانستان

 

صادرات خرما از ایران به افغانستان

افغانستان یکی از مقاصد مهم صادرات خرمای ایران است و هر ساله حجم قابل‌توجهی خرما از ایران به این کشور صادر می‌شود. خرمای مضافتی به دلیل نرم بودن و طعم شیرین، از محبوب‌ترین انواع خرما در بازار افغانستان به شمار می‌رود. حجم صادرات خرما از ایران به افغانستان به دلیل روابط تجاری نزدیک و مرز مشترک، در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

ایران به طور سالانه هزاران تن خرما به افغانستان صادر می‌کند که بیشتر این خرماها از مناطق جنوب ایران مانند کرمان و سیستان و بلوچستان تامین می‌شوند. علاوه بر خرمای مضافتی، خرماهای سایر و کبکاب نیز در میان محصولات صادراتی به افغانستان جای دارند. علاوه بر خرما، صادرات خشکبار به افغانستان و صادرات حبوبات به افغانستان نیز دارای سودآوری بسیار بالایی برای ایران است.

instagram (1)
whatsapp (1)
telegram (1)
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *